Maleaktiviteter som formidlings­værktøj

Vildebier.dk deltog den 25.–26. september 2024 i Biodiversitets­symposium på Aarhus Uni­versitet, hvor Maria Gram præsenterede erfaringerne fra vores 2-årige projekt med vilde bier i akvarel via en poster.

Maria Gram ved siden af posteren, Biodiversitetssymposium på Aarhus Universitet

Posteren beskrev bl.a. de fokus­områder, materialer og fremgangs­måde, som vi brugte ved bisafarierne og oplæg om vilde bier, samt under afbildning af dem i tegning og akvarel. Vi håber, at de kan inspirere andre.

Vores erfaringer fra projektet viser, at der er et stort potentiale for aktiviteter, der sammen­kobler natur­observationer med maler­kunsten. Det kunstneriske perspektiv tiltrækker nyt publikum og skaber nye, interessante muligheder for oplysningsarbejde året rundt.

Vi vil gerne anbefale andre natur­formidlere at bruge tegne- og male­aktiviteter som et værktøj i deres arbejde med formidlingen af insekterne og bio­diversiteten.

Du kan downloade posteren i pdf-formatet via linket nederst på siden.

BAGGRUND
Erkendelsen af vilde biers diversitet savnes

Vilde bier er truet, fordi deres levesteder indskrænkes og forringes, og de sam­tidigt udsættes for en række andre stressfaktorer. Der anbefales bredt, at involvere borgere i beskyttelse af de vilde bestøvere, og her spiller natur­formidlingen en vigtig rolle, som det første step.

Begrebet »vilde bier« har efterhånden fundet vej både til borgernes bevidsthed og skole­programmer, men det er fortsat meget sjældent, at artskendskabet og kendskab til biernes økologi følger med.

Forståelsen af de forskellige arters specifikke behov er imidlertid afgørende for imple­men­te­ringen af netop de tiltag, der gavner den stedlige bifauna. Viden om bier og andre bestøvende insekter skal derfor bredes ud til større dele af samfundet – gerne ved at nå ud til nye mål­grupper.

PROJEKTETS MÅL
Kan malerkunsten fremme viden om natur?

Idéen med projektet var at inspirere og begejstre deltagere over mang­foldig­heden og skønheden af vilde bier, for at motivere dem til bedre at passe på bier og på andre insekter.

Vi ville også gerne tilskynde de lidt større børn til fremover at give sig i kast med at observere insekter og male insekt­portrætter, eller scener fra insekternes liv, på egen hånd.

Projektets overordnede mål var at afprøve, hvorvidt nærstudering af vilde bier (både i naturen og ved hjælp af detaljerede fotos) med efterfølgende skildring af dem i tegning og akvarel­maling, kunne forbedre deltagernes iagttagelsesevner, øge deres kendskab til bierne og vække interessen for insekternes rolle i naturens økosystemer.

AKTIVITETER
Bisafarier og maleværksteder

Vildebier.dk gennemførte i perioden juni 2022 til november 2023, i samarbejde med Faaborg Børnebilledskole og DN Faaborg-Midtfyn m.fl., formidlings­projektet “Summen over engen – vilde bier i akvarel”, som var rettet mod det kreative publikum. Projektet var støttet med udlodnings­midler til friluftsliv.

Vi afholdte 16 maleværksteder i projektperioden, hvor fire skiftende kunstnere samt to faste natur­formidlere lærte børn og voksne at portrættere forskellige arter af bier, via tegning og akvarel. Efter projektets afslutning, i 2024, afholdte vi yderliggere to værksteder målrettet voksne deltagere.*

Samlet deltog der 279 børn og 139 voksne i aktiviteterne i projekt­perioden, samt yderliggere 28 voksne i 2024.

Halvdelen af maleaktiviteter fandt sted ude i det fri på et husmands­sted ved Faaborg, i forlængelse af korte insekt­safarier, mens enkelte andre afvikledes som drop-in værksteder ved store offentlige arrangementer. De resterende, afholdt indendørs i de kolde måneder, bestod af oplæg om vilde bier efterfulgt af male­aktiviteterne.

Vi afsluttede projektet med en stor udstilling af skitser og akvarel­portrætter af bier, tegnet og malet af børn og voksne.

* De to voksen­arrangementer i foråret 2024 havde til formål at inspirere deltagerne til at tage idéen med bi-portrætter i akvarel op og afprøve den i deres formidlings­arbejde.

METODE OG ERFARINGER
Fokus­områder, materialer og fremgangs­måde

Introduktion til bi-diversiteten

Bisafarier og oplæg om vilde bier

  • de tre kropsdele og placering af ben og vinger
    (skitser af biernes krop fra forskellige sider og nærfotos af forskellige arter)
  • forskellige anordninger til pollen­indsamling og transport
  • øjne, antenner og munddele
  • hunner og hanner, og forskelle mellem arter
  • forskel på bier og andre insekter, herunder mimicry
  • levesteder og livscyklus hos enlige bier og humlebier

Udfordringer:
Ved insektsafarierne gik der lidt for meget jagt i det for enkelte børn – en anledning til at diskutere etikken ved under­søgelser og observa­tioner, hvor man tager insekterne til fange. Alle insekter blev sluppet fri igen efter en kort tid.

Afbildning af bier i tegning og akvarel

Forsimplet fremstilling af en biUdfordringer:
Mange deltagere havde i starten svært ved at give slip på den forsimplede måde at afbilde bier, som ses allevegne.

Det var kun få deltagere, der havde mod til at give sig i kast med at tegne ud fra hukommelsen de arter, de har studeret under lup ved turen på engen. Fotos taget med mobilen under safarien og de store laminerede nærbilleder var her til en stor hjælp.

Insektkunst (eksempler):

  • historiske værker (af Maria Sibylla Merian m.fl.)
  • bier i akvarel (et bredt udvalg af billeder – fra videnskabelige illustrationer til børnebøger)

Skitser:

  • hurtige tegneøvelser for at varme op og løsne hånden
  • proportion og omrids af de 3 kropsdele
  • placering og stilling af benene (afmærkning med streger)
  • forskellige synsvinkler, kropsstillinger og perspektiv
  • formen og volumen (symmetriakse og hjælpelinjer)

Blyantskitser af forskellige bier

Akvarelteknikker:

  • lag-på-lag fra lyse til mørke toner
  • bløde farveovergange med vådt-i-vådt
  • form og volumen via lys og skygge
  • vådt-på-tørt til afsluttende detaljer

RESULTATER
Akvarelbilleder og en større viden om Danmarks bier

Det er dejligt at se, hvordan børn og voksne har lyttet, set og opfanget detaljer om bier, deres kroppe, farver og levevis.

Pia Voetmann – kunstmaler & lærer

Billeder fra "Vilde bier i akvarel"-projektet

Det var skønt at se børnenes indlevelse i opgaven og de færdige resultater efter intens fordybelse i de vilde bier. Et virkeligt fint initiativ, der understøtter børnenes iagt­tagelses­evne og fremmer den billedlige skabertrang.

Birgit Bjerring – DN Faaborg-Midtfyn

KONKLUSIONER
Naturrelaterede maleaktiviteter skaber interesse for naturens mangfoldighed

Vores erfaringer fra projektet viser, at der er et stort potentiale for aktiviteter, der sammen­kobler natur­observationer med maler­kunsten. Det kunstneriske perspektiv tiltrækker nyt publikum og skaber nye, interessante muligheder for oplysnings­arbejde året rundt.

Deltagerne i sommer­aktiviteter påpegede, at det er skønt at komme ud i naturen, give sig tid til at undersøge, hvilke insekter der lever de forskellige steder, for derefter at sætte sig ned for at tegne og male dem. Mange udtrykte begejstringen for denne kombination af insekt­safarier med male­værksteder.

De tre velbesøgte drop-in male­værksteder og værksteder afholdt uden for sæsonen i Faaborg og Otterup viste, at der generelt er en stor interesse for natur­relaterede male­aktiviteter for både børn og voksne, såvel inden­dørs som ude i naturen.

LITTERATUR
Anbefalet læsning

  • Bartoszeck A.B., Tunnicliffe S.D. (2017): Development of biological literacy through drawing organisms.
  • Christ L., Dreesmann D. (2022): SAD but True: Species Awareness Disparity in Bees Is a Result of Bee-Less Biology Lessons in Germany.
  • Gangwani K., Landin L. (2018): The Decline of Insect Representation in Biology Textbooks Over Time.
  • Muth F., Lindauer A. (2022): Am I even a bee?
  • Sieg A. K., Teibtner R., Dreesmann D. (2018): Don’t Know Much about Bumblebees? – A Study about Secondary School Students’ Knowledge and Attitude Shows Educational Demand.

Poster fra det 7. Biodiversitetssymposium på Aarhus Universitet:
Større naturforståelse gennem kunsten? – erfaringer fra projektet med bier i akvarel

 

Oprettet den 7. oktober 2024

Etiket: , , ,